Yoga bij de Viergang

Heidi Eijk (instructeur): “Of je nu vrouw, man, jong, oud, flexibel of minder flexibel bent, ieder lichaam is uniek op zijn eigen manier.  In mijn yogalessen bij de Viergang draait het dan ook niet om prestatie of om het bereiken van de perfecte  yoga-poses zoals je in tijdschriften ziet, maar om de poses binnen de grenzen van jouw lichaam uit te voeren.  En lukt een houding een keer niet, dan kom je in een houding waar je je op dat moment prettiger bij voelt.”

Meer over yoga

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en wordt vaak aangeduid als, verenigen van lichaam en geest, samenbrengen, tot evenwicht brengen. Maar ook de balans tussen doen en laten, werk en rust, inspanning en ontspanning. In de Yogales van 1 uur leer je de basis yogahoudingen en je wordt je meer bewust van je lichaam. Yoga ziet het lichaam niet als een op zichzelf staand iets, maar lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Stress en drukte hebben effect op ons lichaam, net zoals lichamelijke klachten invloed hebben op onze geest en hoe wij ons voelen.

De zonnegroet is een vast onderdeel van de les. Tijdens de zonnegroet doe je een aantal yogahoudingen in een vloeiende beweging (flow) achter elkaar om het lichaam op te warmen. Door het doen van yogahoudingen heb je meer aandacht voor je spieren en ademhaling. De juiste lichaamshouding (Asana’s) en ademhalingen (pranayama) tijdens de Yogaoefeningen zorgen ervoor dat je meer kracht krijgt, flexibeler wordt en een betere balans ontwikkeld.

Yoga kan door iedereen beoefend worden en vraagt geen speciale lenigheid. Je kan niet ‘goed’ of ‘slecht’ zijn in yoga. Het gaat om je eigen beleving, wat het met jou doet. Ieder oefent op zijn/haar eigen niveau. Tijdens de lessen worden verschillende niveaus aangereikt zodat je zelf je eigen optie kunt kiezen. Het is niet belangrijk wat degene naast je op de mat doet, yoga doe je alleen voor jezelf. Door met aandacht je lichaam te voelen vergroot je het innerlijke bewustzijn. Je krijgt inzicht in de wisselwerking tussen denken en voelen en leert signalen zoals b.v. stress en vermoeidheid eerder herkennen. 

De voordelen van yoga zijn dus o.a.:

  • een betere lichaamshouding
  • verlagen van het stressniveau
  • een sterker lichaam
  • meer balans tussen lichaam en geest
  • meer flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen zonder het lichaam te zwaar te belasten
  • verbeterde ademhaling

Wanneer doe jij mee?(2)

  • Dinsdag

    20:30 - 21:30

    Petra ten Bosch

  • Zondag

    10:00 - 11:00

    Heidi van Eijk